آشنایی با گیربکس دستی خودرو و انواع آن

زنجیر چرخ خودرو شتاب و کشش ۴۰۵ تقریباً یکسان هستند ولی مطمئناً از سمند قدرت بیشتری دارند. این پیشرانه قادر است تا ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور ایجاد کند. اگرچه ساخت و تولید انواع مدل های سمند همچنان ادامه دارد، اما پلتفرم قدیمی ۴۰۵ محدودیتهایی را برای طراحی تیپ های سمند ایجاد کرده است و در چند سال آینده، اولین خودرو ملی ایران به تاریخ خواهد پیوست. پارس مجهز به یک پیشرانه با حجم ۱۷۶۱ سی سی تنفس طبیعی با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که میتواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور ایجاد کند. پارس سال مجهز به یک پیشرانه ۱۷۶۱ سی سی تنفس طبیعی با ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ و جعبه دنده پنج سرعته دستی است. این مدل پارس دارای موتوری با حجم ۱۵۸۷ سی سی تنفس طبیعی و ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. جعبه دنده پارس اتومات ۴ سرعته خودکار است و عدد ۱۸۷ در برابر حداکثر سرعت آن به ثبت رسیده است. برای سنگین کردن دنده در حالتی که دور موتور کم است، برای مثال از دنده 3 به 2 کافی است که کلاچ را گرفته و از طریق دسته دنده، تعویض دنده خودرو را از 3 به 2 انتقال دهید و با کمی گاز دادن دور موتور را به میزان استاندارد برسانید تا تعویض دنده خودرو راحتتر انجام شود، سپس پای خود را از روی کلاچ بر میدارید.

حداکثر قدرت این پارس ۱۹۰ کیلومتر بر ثانیه اعلام شده است و با استاندارد آلایندگی یورو ۳ میزان مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت گردیده است. استاندارد آلایندگی این مدل نیز مانند دیگر پارسها یورو ۳ است. اما ممکن است سرعت خودرو با سرعت موتور هماهنگ نباشد و ببینیم که دنده جا نمیخورد یا به سختی جا میخورد. تقریبا تمام رانندهها روش تعویض دنده را تنها یکبار یاد میگیرند و بعد از مدتی، این کار را به صورت غیرارادی انجام میدهند. پارس دو گانه گرانتر از پارس سال معمولی است و از نظر امکانات، کم آپشنتر از آن است و تنها ویژگی خاصش همین است که میتواند با گاز نیز کار کند. برای این خودرو حداکثر قدرت ۱۰۸ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر به ثبت رسیده است و شتاب صفر تا صدی آن ۱۳.۲ ثانیه است. به طور کلی باید گفت بر اساس آنچه گذشت، همه چیز به سلیقه و مقدار پولی که برای خرید خودرو در نظر گرفتهاید بستگی دارد، با این وجود پارس ال ایکس تیوفایو یکی از بهترین مدلهای پارس است و در پاسخ به سوال کدام مدل پژو پارس بهتر است؟ ​​​​ &;​​!

سمند مدل یکی از انواع سمند است که، کمترین تغییرات را نسبت به نسخه اصلی دارد. اکنون قصد داریم از نظر طراحی فضای داخلی و کابین به مقایسه انواع پژو پارس بپردازیم. درباره پارس سال باید گفت احساس شما از باز کردن درب و نشستن داخل کابین همان حس و حال فضای داخلی ۴۰۵ اصول رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده است. البته تفاوتهایی هم وجود دارد، مثلا غربیلک فرمان خوش فرمتر شده است، سر دنده عوض شده یا تریم طرح چوبی برای کابین در نظر گرفته شده است، اما تم کلی، همانی است که پیشتر در ۴۰۵ دیده بودید. البته یک مدل دیگر از پژو پارس نیز وجود دارد که به پارس دوگانه معروف است، اما به سبب اینکه موتور همان موتور پارس سال است، به صورت مجزا به آن نپرداختیم. در خودروهای امروزیتر، حسگرهایی روی موتور نصب شدهاند که موارد غیرعادی را تشخیص داده و به کامپیوتر خودرو را از وجود مشکل در یک قسمت از خودرو دنده خودرو مطلع میکنند.

برای حل این مشکل، بعضی از سازندگان در هنگام استفاده از ، سیستم چهار چرخ محرک را از مدار خارج میکنند و بعضی دیگر با افزودن حسگرهای بیشتر سعی کردهاند تا انعطاف سیستم را افزایش دهند. یاتاقان در لایه های داخلی دندانه دار تعبیه می شود که به سمت چرخ دنده در حال حرکت است. برای مثال اگر نیاز به ضریب تبدیل ۱ به ۲ داشته باشیم، باید قطر یکی از چرخ دندهها دو برابر چرخ دنده دیگر باشد و به همین ترتیب اگر به ضریب تبدیل ۱ به ۵ نیاز باشد، قطر چرخ دنده بزرگتر را ۵ برابر قطر چرخ دنده کوچکتر میسازند. پخشهایی که میتوانید برای نصب ساب ووفر ها از آن استفاده کنید ، باید حداقل دارای چهار خروجی آرسی باشد ؛ یکی از گزینه های ایده آل پخشهای ۶ خروجی هستند. ویژگیهای مثبتی مانند جاداربودن کابین پژو 405 از جمله دلایل محبوبیت آن در میان خریداران ایرانی است.